tirsdag den 16. september 2014

Hverdag igen

Skoleåret har nu været i gang i to uger, så her er det blevet rigtig hverdag igen. Og det er skønt! Det var dejligt at have Oscar hjemme i løbet af sommeren, og vi lavede en masse sjove ting sammen, men det er også lidt hårdt, når alle rutiner ryger sig en tur. Nu er vi tilbage i den vante hverdag, hvor vi alle sammen ved, hvad der skal ske hvornår, og det er altså bare nemmere.

Oscar er startet i næste klasse i preschoolen, så nu er han i Ms. Shobhas class. Det går vist meget godt. Han er i hvert fald i godt humør, når jeg får ham udleveret, og han snakker om, at han har venner, der gerne vil lege med ham hele tiden. Jeg er selv ved at være ret træt af skolens attitude overfor os forældre. De behandler os som om vi er i vejen, i stedet for at se os som værdifulde samarbejdspartnere. Jeg når som regel ikke engang at sige farvel til Oscar, inden de har flået ham af sted hen til klassen. Og det er vel at mærke ligegyldigt, om vi kommer lige til tiden eller et kvarter før. Og så er der bare generelt ingen information, og da slet ingen adgang til at tale med de voksne, der bruger dagen sammen med ham. Man når aldrig længere end til receptionisten, og da jeg på dag 2 insisterede på at se, hvem der var hans nye lærer, blev der rullet lidt med øjnene, og så fik jeg allernådigst lov at gå ind og se om hun var i klassen. Det er godt nok lidt af en omvæltning fra en dansk børnehave!

Til gengæld lærer han virkelig meget, og det virker som om det passer ham godt. Han skriver bogstaver og tal på livet løs og kan nu føre en simpel samtale på engelsk (yes, no, I don't know, my little brother, new shoes osv. som svar på diverse spørgsmål). Konrad kan endnu ikke rigtig sige noget på engelsk, og når folk snakker engelsk til ham, gemmer han sig eller kigger væk.  Men det kommer jo nok på et tidspunkt. Jeg taler stadig dansk til dem, for alle siger, at det er vigtigere at vi passer på deres danske sprog, end at vi lærer dem engelsk. Holdningen er, at det skal de nok få lært, men det danske kan nemt forsvinde.

Udover at preschoolen er startet igen, er diverse fritidsaktiviteter også startet op igen. Konrad er begyndt at gå til Tiny Treks hver mandag, og han er så stolt. Det er en form for naturvandringer for helt små børn, hvor hver gang har forskelligt tema, fx bondegårdsdyr, mariehøns, snegle osv. Der er også noget kreativt i starten (fx klippe/klistre en mariehøne) og snacks/historielæsning i slutningen. Virkelig godt koncept, og endda hyggeligt for moderen. Senere på efteråret er vi også meldt til nogle flere cooking classes.

Oscar begynder til fodbold i eftermiddag. Han har glædet sig siden vi meldte ham til for 3 uger siden, så jeg håber det lever op til hans forventninger. I går fik vi købt nye løbe-hurtigt-sko som han kan have på, og så har han fået træningsbukser med striber på siderne, for han insisterede på, at man ikke kunne spille fodbold uden :-) Jeg håber bare ikke det er for varmt i eftermiddag, for jeg får ham aldrig i et par shorts i stedet.

A pro pos varme, så troede jeg nok lidt, at det ville være ovre nu, hvor kalenderen siger efterår, men det bliver bare ved. Der har været flere dage med ca. 30 grader den seneste uge. Jeg gider virkelig ikke mere, og tænker bare på, hvor alt det regn, vi blev lovet, mon bliver af?


Konrad (i gul) til Tiny Treks.
Der bliver delt mariehøner ud, så de kan kigge på dem i deres net og lade dem kravle på deres hænder.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar