søndag den 6. juli 2014

Så var der Simon’s arbejde...

Det er vist ved at være på tide at skrive lidt om mit arbejde herovre. Det var jo en ret stor del af grunden til, at vi flyttede hele vores liv fra lille Danmark til USA. Jeg er tilbøjelig til at sige, at det jo ret meget er det samme som i Danmark. Jeg arbejder stadig for Microsoft. Jeg er stadig softwareudvikler. Jeg arbejder stadig med regnskabsstyringssystemer. Selv en del af kollegerne kender jeg fra Danmark. Men det er jo nok en noget snæver betragtning.

Arbejdskulturen er noget anderledes. For det første sidder vi allesammen på enmandskontor, det er både godt og skidt. Det er rart at man kan få fred til at arbejde, men der er også en tendens til at samtaler skal foregå i et mere formelt regi, f.eks. møder eller mails. På den måde savner jeg nogle gange at sidde på kontor med nogen man kan vende tingene med uden at det skal være så formelt.

Jeg er en del af et stort team på ca. 20 mand hvor størstedelen er softwareudviklere. Det er et ungt team, med én senior udvikler udover mig. Teamet er ansvarligt for nogle af de mest grundlæggende funktioner indenfor regnskabsstyring, herunder dokumenthåndtering samt beregning af moms og skatter i alle afarter. Mine arbejdsopgaver går dog primært udover teamets opgaver. Jeg er pt. udlånt til arkitektteamet, hvor jeg arbejder på at forbedre måden, hvorpå vores udviklere skriver tests af vores produkt. I sidste ende skal det ende ud i, at vi får automatiserede tests, der er mere stabile, hurtigere og lettere at vedligeholde. Det kan hurtigt blive meget teknisk, så jeg vil spare jer detaljerne. Det går godt med arbejdet, og vi har allerede opnået nogle gode resultater.

Derudover er det så småt begyndt at gå op for ledelsen at de har et problem med deres infrastruktur, som har været overset i mange år. Givet mine erfaringer i Danmark med at forbedre udviklernes infrastruktur har ledelsen vendt blikket mod mig. Jeg har fået til opgave dels at se på hvilke krav vi, som organisation, skal stille til infrastrukturen, men også at lede et team der skal forbedre de mest kritiske dele af systemet. Udfordringerne er meget de samme som i Danmark, bare større i og med at organisationen er større. Det føles lidt som at gå tilbage til startlinien igen, men det er også rart at arbejde på noget, hvor jeg rent faktisk har nogle konkrete erfaringer at drage nytte af.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar