lørdag den 28. januar 2017

#notmypresident

Jeg har indtil videre forsøgt at undgå politik her på bloggen, men det er efterhånden ved at være lidt svært at være her i USA, med alt hvad der foregår politisk for tiden. Ikke at vi er personligt ramt (endnu), men det kommer for tæt på, og så er jeg helt ærligt bekymret for både USA's og hele verdens fremtid. Og når det fylder i mit hoved, så kommer det også ud på bloggen. Sådan er det bare.

Jeg græd, da det på valgdagen gik op for mig, at Trump havde vundet. Det kom helt bag på mig, at jeg reagerede sådan, men det var bare så uventet. Det var ikke fordi, jeg var kæmpe tilhænger af Hillary Clinton, men jeg har bare hele tiden syntes, at Trump er en farlig mand. Siden valgdagen har jeg dog forsøgt at glemme det hele lidt og tænke, at det nok ikke ville blive så slemt - han er jo trods alt ikke alene om at tage alle beslutningerne. Jeg har faktisk mange gange vrisset lidt af Simon, når han har bragt det op, for jeg gad bare ikke at høre mere om det.

Det var så indtil for en uge siden. Nu kan jeg ikke ignorere det længere, for nu ser jeg jo desværre dag efter dag hvilke sindssyge (bogstavelig talt) beslutninger, han tager. Og jeg er rystet! Og så er det utrygt at bo her, når andre familier med job og bolig og Greencard pludselig bliver tilbageholdt i lufthavnen på vej tilbage til deres hjem i USA, og måske, måske ikke bliver sendt ud af landet igen - bare fordi de kommer fra det forkerte land. Hvad så hvis han pludselig ser sig gal på Danmark...

Og så er der magtesløsheden. Jeg har hele tiden en følelse af at nogen, og jeg, må gøre noget, men jeg ved simpelthen ikke hvad. Vi har jo ikke stemmeret, så den vej kan vi ikke gå. Jeg ved heller ikke, hvor meget det hjælper, at deltage i en march eller at ringe til en politiker (som jeg alligevel ikke kan stemme på), og jeg er da helt sikker på, at jeg ikke får noget ud af at poste en masse på facebook. Jeg er vildt glad for at se så mange mennesker gøre alt det, men jeg har brug for at gøre noget andet. Og nu tror jeg, at jeg har fundet ud af, hvordan jeg kan føle, at jeg gør en lillebitte forskel - det må blive gennem donationer til de organisationer, jeg deler værdier med, og som er i risiko for at miste deres økonomiske støtte nu pga. Trump. Det gør nok heller ikke den store forskel, men så gør jeg da i det mindste noget, og det har jeg altså brug for.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar