torsdag den 31. december 2015

Ønsker for det nye år

Så kom vi frem til årets sidste dag. Det har været et godt år for os. Selvfølgelig fordi vi har fået Alfred, men også fordi det har været meget mindre hektisk end sidste år. Det hele er blevet hverdag nu, både at bo her og at være en familie på fem. Og det har jeg virkelig set frem til. Der er stadig en masse, jeg gerne vil gøre anderledes til næste år, men alt i alt synes jeg virkelig, at det går godt.

Og hvad vil jeg så gøre anderledes? Jeg vil først og fremmest gerne rejse og opleve meget mere. Både lange rejser til fjerne destinationer og korte ture her i nærheden. Det bliver stadig lidt svært at få tid og råd til i det kommende år, men det bliver i det mindste nemmere, fordi Alfred er blevet større. Og jeg synes bare det er så ærgerligt at bo herovre, og så ikke få set Canada, Hawaii og resten af USA. I 2016 er det dog en tur til Danmark, der har første prioritet, for min lillesøster og hendes kæreste planlægger bryllup i efteråret.

Derudover vil jeg gerne være bedre til at være sammen med børnene om det, de synes er sjovt. Der har været alt for meget skærmtid og leg alene i 2015, fordi vi gik fra 2 til 3 børn, men det skal ikke fortsætte sådan. De første måneder efter at Alfred kom til verden, kunne man ikke mærke nogen forskel på Oscar og Konrad, men det kan man nu. Konrad laver alt muligt for at få vores opmærksomhed, og det meste er ikke så hensigtsmæssigt. Oscar ser bare alt for meget tv, og gider ikke så meget andet for tiden. Så vi skal til at bruge meget mere tid på at gå på legeplads, lave kreative ting sammen, bage sammen og bare være sammen.

Og så vil jeg, helt klassisk, også gerne have mere fokus på vores sundhed. Ikke noget med skrappe kure eller en masse ting, vi ikke må spise. Men flere grøntsager, mere frugt, mindre fastfood, mere hjemmelavet mad, mere tid ude og mere bevægelse. Det burde ikke være så svært, men det afhænger nok lidt af, hvordan det går med søvnen fremover. Vi er inde i en periode med ikke så meget søvn, og så er det lidt svært at finde overskud til den slags.

Den sidste ting på listen virker helt utopisk lige nu, men jeg drømmer også om, at vi fremover kan få børnene passet jævnligt, så Simon og jeg kan komme lidt ud alene. Jeg må indrømme, at jeg virkelig savner at komme ud og lave voksenting sammen med Simon engang imellem. Bare en tur i biografen ville føles som en luksus.

Så nu bliver det spændende, hvad det nye år bringer, og hvor meget af det her, vi får mulighed for at lave om på. Heldigvis er det ingen katastrofe, hvis ingen af delene lykkes og alt forbliver som det er nu, for som sagt går det altså ret godt, alt i alt.

Godt nytår!

2 kommentarer:

  1. Kære Louise

    En nytårshilsen her fra Tjæreby.

    Det er dejligt at følge med i jeres liv. Og tak for din ærlighed omkring det liv der jo sjældent er så perfekt som vi kunne ønske. Vær ikke for hård ved dig selv med nytårsfortsætterne, det lyder som om du har nok at gøre med hjem og børn.
    Herhjemme er Ask også særdeles glad for sin iPad...
    Jeg ved heller ikke hvornår jeg slutter fred med skærmene, nok aldrig helt...men når jeg laver mad og han har haft travlt i børnehaven, så er det bare det han vil. Og når jeg gerne vil have 15 min med avisen på sofaen efter en travl dag ellernår vi voksne gerne vil snakke lidt sammen uden at spørgejørgen hoppetrold afbryder, så er den jo også meget god...men ind imellem får jeg nok, ligesom du gør, og så skal vi på legepladsen, finde perle pladerne frem, eller hvad det nu bliver til.

    Ask har det rigtig godt her sidste år i børnehaven, der er faldet meget ro på gruppen af store børn synes jeg.

    Skolen venter lige om hjørnet, kun halvdelen af børnene skal på Alsønderup skole- desværre har den ikke det bedste ry og vi er blandt dem, der har valgt den fra.

    Ask skal i stedet på Rudolf Steiner skolen i Kvistgård, en virkelig god skole med en helt anden indgang til indlæring og verden i det hele taget.

    Musik, bevægelse og kreativitet er højt på dagsordenen. Ligesom de starter på både engelsk og tysk i 1. klasse. Ask regner så det står efter og er så småt ved at læse, så vi tænker han nok skal nå sine faglige mål.
    Derudover har de et åndeligt verdensbillede baseret på kristendommen, hvilket selvfølgelig betyder meget for mig. Ask har en usædvanligt blomstrende barnetro, som godt må være en del af hans liv mange år endnu.

    Resten af familien trives, Carl bliver 17 lige om lidt og går i 2.G på Skt Annæ i København, Embla trives med arbejde og forfatterdrømme som hun knokler for at gøre virkelige.

    Mange hilsner til jer og ønsker om et godt 2016!

    Kh Anja

    SvarSlet
  2. Hej Anja.

    Godt at høre fra dig, og dejligt at det går godt med jer alle sammen. Det lyder spændende med Emblas forfatterdrømme.
    Jeg forstår godt at I vælger Alsønderup skole fra til Ask, og det lyder som om I har fundet den helt rigtige løsning i stedet. Jeg tror også vi havde valgt privatskole til dem, hvis vi var blevet boende.
    Og hvor er det flot at Ask allerede kan regne og er ved at begynde at læse. Det er vel ikke i børnehaven, at de lærer det? Oscar kan jo også, men det er jo fordi de bliver undervist ret intenst i det.

    Godt nytår til jer alle sammen.

    Kh. Louise

    SvarSlet