onsdag den 16. september 2015

Hvornår kommer I hjem?

Det spørgsmål får vi tit. Nogle gange også "Hvor længe skal I blive her?". Og det er svært. Mit svar afhænger helt af, hvornår du spørger. Jeg har dage, hvor jeg har mest lyst til at flytte hjem lige her og nu, og så har jeg dage, hvor jeg nærmest ikke kan forstille mig, at vi nogensinde skal flytte herfra. Men langt de fleste dage ligger jeg et sted midt imellem. Vi har det godt her, og har egentlig ikke travlt med at komme hjem. Samtidig forestiller jeg mig dog også at vores børn skal vokse op og vi skal blive gamle i Danmark, og jeg glæder mig også til at komme hjem og komme i gang med dét liv. Men et bestemt tidspunkt kan jeg ikke lige give. Ikke i dag.

Lige nu er det i høj grad økonomien, der bestemmer for os. Eftersom det var ret dyrt at flytte herover, og også bliver dyrt at flytte hjem, så ville vi ende i en et-værelses på Lolland, hvis vi flyttede nu. Næsten :-) Så i første omgang er svaret, at vi i hvert fald bliver så længe, at vi økonomisk set kan få en god start, når vi vender hjem. Og når det er på plads, skal vi også helst have fundet et par jobs.

Simon og jeg snakker nærmest hver eneste uge om, hvornår vi skal hjem. Det fylder rigtig meget. Heldigvis er vi enige om, at det er en svær beslutning at tage. Efter at vi tog herover har jeg læst meget om det med at være flyttet til et andet land, og den splittelse, der næsten uundgåeligt følger med. Det er svært at forklare, men det er jo nok fordi, USA også er blevet vores hjem. Selvom vi ikke på nogen måde er amerikanere, så er vi på en måde heller ikke længere "kun" danskere. Det handler jo ikke kun om at vende hjem, men også om at forlade vores liv her, og der er efterhånden ret meget her, som vi vil komme til at savne.

Men vi har dog besluttet, at vi vil prøve at komme hjem på ferie i 2016. Og gerne en lang en af slagsen. Vi skal bare have fundet nogle billige flybilletter. For selv om vi ikke har travlt med at flytte hjem lige nu, betyder det jo ikke, at vi ikke savner familie og venner derhjemme. Og Alfie, vores lille amerikaner, skal jo også hjem og sige hej til sit land.

2 kommentarer: