søndag den 29. marts 2015

Prisen på en fødsel

Jeg har før været inde på det med prisen på en fødsel herovre. Nu er alle regningerne efterhånden kommet, og jeg har kigget på, hvad min graviditet og fødsel samlet set har kostet. Og det er ikke så lidt. Hvis ikke vi havde haft vores forsikring, var det hele løbet op i 23.200 dollars (ca. 160.000 kroner). Men for det første forhandler forsikringen priserne ned for os, så det samlede beløb endte på 10.700 dollars (næsten 75.000 kroner), og for det andet dækker de jo en stor del af det. Vores samlede egenbetaling er max. 3750 dollars, og det inkluderer også alle andre sundhedsydelser. Det svarer til over 25.000 kroner, så det er jo ikke ligefrem småpenge, men jeg er godt nok glad for, at vi ikke selv skal betale den fulde regning. Og så var det endda både en ukompliceret fødsel og en kort indlæggelse.

Det er i øvrigt de mest obskure ting, de tager penge for. Der er mere end én af regningerne, vi burde have klaget over. Som når lægen pludselig tager betaling for at tage sig af "feeding issues", selvom det der foregik var: "Do you experience any problems with breast feeding?" "No, everything is fine"... Til en helt almindelig rutinemæssig børneundersøgelse. Argh, man bliver så træt! Derudover har vi fået i alt tre ganske store regninger fra selve fødslen. Én fra jordemoderen og to fra hospitalet for brug af hospitalsstue, sygeplejesker mm. Jeg vidste, at jordemoderen og hospitalet ville sende separate regninger, men jeg er ikke helt med på, hvorfor Alfred og mig får hver vores regning for brug af den samme fødestue. Jeg mener, det er en fødsel, der er ligesom ikke nogen vej udenom at der kommer en baby, når mor har brug for en fødestue... Men vi har opgivet at kæmpe med dem. Da jeg fik en regning for noget med bedøvelse under fødslen, ringede jeg til hospitalet for at høre, hvad det lige handlede om (jeg mindes ikke nogen bedøvelse, og jeg vil da mene, at jeg om nogen burde vide det). Svaret var, at de ikke kunne eller måtte fortælle mig, hvad det var, men at jeg var velkommen til at møde personligt op og betale for at få de oplysninger, hvis jeg ville gå videre med det. Men eftersom vi er færdige med at betale vores selvrisiko og nu kun betaler 10% selv, valgte jeg at lade den ligge. Det var ligesom ikke besværet værd.

Men når man ser bort fra, at vi selv betaler for det, så vil jeg dog give dem, at det har været et udmærket forløb. Som tredjegangsfødende i Danmark ville jeg vel have fået to lægebesøg og to jordemoderbesøg i alt under graviditeten. Her fik jeg vist 12 i alt. Jeg fik desuden "gratis" dvd'er med video og billeder (inkl. 3D) til scanningerne, og jeg kunne blive på den samme stue under hele hospitalsopholdet - ikke noget med at blive flyttet til hverken en 4-sengsstue eller en anden adresse lige efter fødslen. Og ja, i det hele taget dét, at vi ikke blev sendt hjem efter et par timer. Så det er jo ikke helt sammenligneligt med en dansk fødsel.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar